dilluns, 21 de novembre del 2016

La semiòtica i El nombre de la Rosa(Umberto Eco)


La semiòtica

La semiòtica és una disciplina nascuda al segle XX que ens permet posar a la llum aquelles situacions ocultes que s'amaguen darrera de cada imatge. És independent a la gramàtica, a la literatura, a la sintaxi...

Podem diferenciar dues escoles simultànies, les quals de dues maneres diferents, van arribar a la conclusió de que el signe estava compost per diversos elements:
  • L'escola anglòfona on destaquem la figura de PEIRCE que ens parla del signe triòdic: el signe consitutit per 3 elements: ICONA + ÍNDEX/INDICI + SÍMBOL.
    La realitat pot significar 3 coses diferents:
    *INDICI: Hi ha una realitat que en prediu una altra(ex. Fum = foc, petjada = algu ha passat...), vincle causa efece.
    *ICONA: (ex. fotografia)
    *SÍMBOL: no te res a veure amb la realitat, té un sgnificat convencional(ex. bandera, estelada...)
  • L'escola francesa on destaquem la figura de SAUSSURE que parla del signe dual: els signes constituits per 2 elements: IDEA(significat) + REALITAT(significant)

La semiòtica és molt útil per adonar-nos d'allò que hi ha darrera una imatge, ens permet veure més enllà. Per aquest motiu, és una gran ajuda per interpretar els anuncis publicitàris.
Aquí tenim un quadre que ens serveix de pauta per a realitzar l'anàlisi semiòtic d'un anunci publiciari:





Umberto Eco i El nombre de la rosa

Umberto Eco(Alexandria, 1932 – Milan, 2016) és un semiòleg i escritor italià, doctorat en filosofia i interessat per la filosofia tomista i cultura medieval la qual és present a tota la seva obra, sobretot, de manera explícita a la seva novela El nombre de la rosa(1980).
Destaquem el seu convenciment de que tot concepte filosòfic, tota expresió expresió artística i tota manifestació cultural, de quasevol tipus, han de ser situades en el seu àmbit històric, i, també, resaltem el seu pensament de que és necessari un mètode d'anàlisi únic, basat en la teoria semiòtica regit per codis i al marge d'interpretacions idealistes o metafísiques. Eco defensa, en la seva obra La estructura ausente, que tot fenòmen cultural és un acte de comunicació que es pot explicar amb els esquemes comunicatius. S'ha de reduir l'estructura de l'acte a un nivell elemental(el pas d'informació entre 2 elements), ja que, així, s'evidenciarà la comunicació i podrem crear un model comú exemplar útil per a qualsevol nivell de complexitat per tal de poder estudiar tots els fenòmens culturals d'aspecte comunicatiu.
Podem veure la importància que li dona a la semiòtica amb l'exemple de que pensa que és l'única disciplina que ens permet veure com ens manipulen els mitjans de comunicació, ja que treu a la llum allò ocult que s'amaga a les imatges i actes comunicatius.


El nombre de la rosa és una obra molt reconeguda d'Umberto Eco on és present la intertextualitat en tot moment. Es tracta d'una novela històrica de misteri ambientada en l'ambient religiós del segle XIV i es narra l'investigació realitzada per el frare Guillermo de Baskerville i el seu deixeble Adso de Melk sobre una sèrie de crims que succeixen a Apeninosligures.

La història es situa a l'Edat Mitjana, concretament, l'hivern de 1327, sota el papat de Jua XXII. Guillermo de Baskerville i Adso de Melk arriben a l'abadia benedictina famosa per la seva biblioteca amb estrictes normes d'accés on han d'organitzar una reunió amb diferents membres de la comounitat eclesiàstica. Però la celebració de la reunió es veu amenaçada per una sèrie de morts, que els monjos, en concret, Jorge de Burgos, consideren que segueixen la pauta d'un passatge de l'Apocalipsis. Els dos protagonistes intenten resoldre el misteri i, finalment, descobreixen que les morts giren entorn de l'existència d'un llibre enverinat: el segon llibre de la Poètica d'Aristòtil. Umberto Eco, mitjançant aquesta història, enfronta el mètode científic del frare Guillermo amb el fanatisme religiós representat per Jorge de Burgos.

Destaquem que a l'obra, a part dels personatges principals(Guillermo de Baskerville, Adso de Melk i Jorge de Burgos), i d'altres més secundaris, hi apareixen diferents personatges històrics com Ubertino de Casale, Michele de Cesena Brnardo Gui, Bertrando del Poggetto o Jerónimo de Cafa.

El títol de l'obra provisional va ser L'abadia del delicte, però va ser canviat per El nombre de la rosa per no centrar tota l'atenció en l'intriga policíaca de la trama. Per l'autor, la figura simbòlica de la rosa està tan plena de significats que faltava de significat final, però això responia a la seva idea del que el títol havia de confondre les idees, no regimentar-les. El llibre tanca amb "de la rosa solo queda el nombre desnudo", un vers de l'obra de Bernardo Morliacense(segle XI).

Com a referents de l'obra es destaca a Jorge Luis Borges, Guillermo de Ockham i Arthur Conan Doyle.
Pel que fa a l'intertextualitat de l'obra es destaca el tribut a Simplicio(de Dialeg sobre els principals sistemes del món de Galileo Galilei) representat per Adso, el qual, també, té gran semblança amb Watson, el fidel company de Sherlock Holmes, en El nombre de la Rosa representat per Guillermo de Baskerville, en els llibres de Arthur Conan Doyle. El protagonista utilitza el mètode científic i el raonament deductiu igual que fan els persontges principals de Sherlock Holmes per a resoldre els misteris de la novela. A més a més, el personatge de Guillermo es diu que pot ser inspirat amb Guillermo de Ockham, un filòsof anglès pioner del nominalisme, l'epistemologia i la filosofia moderna. D'altra banda, també es destaca la presencia de Jorge Luis Borges a la novela d'Eco on hi diferents elements que recorden a l'obra de l'escritor argentí.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada