Comprova
els tipus de composició visual segons la classificació de Donis A.
Dondis, en les imatges(Introducción al alfabeto visual:14). Busca
exemples adequats.
L'alfabetització
visual és aquell procés que ens permet aprendre a entendre el
llenguatge amb el què comunica una imatge. Perquè una imatge
transmeti un missatge es juga amb els diferents elements o agents del
procés de comunicació visual mitjançant diferent tècniques i
mitjans segons el què sigui l'opció més adequada en aquell cas.
A partir de l'anàlisi
d'aquests elements de la comunicació visual d'una imatge la podem
qualificar amb diferents adjectius els quals tots tenen el seu
oposat. Són adjectius extrems, però, evidentment, una fotografia es
pot qualificar gradualment entre els dos límits. Aquí en tenim
alguns exemples:
CONTRAST
El contrast és, segons
el DIEC, l'oposició
o dissemblança de coses o de qualitats que ressurt de posar-les
l’una al costat de l’altra, de comparar-les. En aquesta
fotografia veiem gran contrast a nivell cromàtic, ja que es tracta
de colors intensos i diferents com són el vermell el groc i el blau,
a més a més, penso que encara és més exagerat el contrast al ser
una imatge amb poca lluminositat on els colors destaquen igualment.
HARMONIA
http://www.jimrichardsonphotography.com/portfolio/C0000QMEHnqXBivo/G0000LHecuxcqYTs/I0000FJug.EFx344
L'harmonia és la justa
adaptació, entre elles, de les parts o coses que formen un tot
agradable als sentits, en aquest cas, el de la vista. Penso que en
aquest cas, la fotografia té una gran harmonia cromàtica, gràcies
al fet que es tracta d'un paissatge i el seu reflex, però a més a més,
transmet una sensació molt agradable perquè les formes són corbes
i es tracta d'un paissatge que ja de per sí transmet tranquil·litat
i emocions agradables.
ABSTRACCIÓ –
DISTORSIÓ
Distorsió és la
deformació
produïda per una torsió(DIEC), en aquest cas, parlem de distorsió
de la realitat i aquesta imatge ens ajuda a exemplificar-ho
perfectament, ja que combina elements reals i elements fantàstics,
de somni o de malson, depenent de com s'interpreti la imatge. Ens
transporta a una realitat distorsionada on hi ha representats elements
"no-reals".
REPRESENTACIÓ -
REALISME
En aquest cas, es vol
demostrar el realisme o representació d'una realitat en una imatge,
però és difícil definir el concepte de "realitat",
segons el DIEC és allò que és real, per tant, que s'allunya del
món dels somnis o del subconscient. Seguint aquesta premissa,
considero que aquesta fotografia plasma una realitat on no hi ha cap
element que ens sorprengui, que destaqui per la seva esotericitat, ja
que denotativament es tracta d'un carrer on a través d'una finestra
podem observar un home prenent un cafè(a partir d'aqui, tothom pot
fer la seva interpretació a nivell subjectiu).
SENZILLESA
Segons
el DIEC, senzill és allò que és tal cosa i res més, que és
fàcil, que es capté amb naturalitat, sense artificis, sense
ostentació, etc. Aquesta fotografia pot representar el concepte de
senzillesa, ja que juga només amb un element(la noia) i el fons
monocromàtic, però no hem d'oblidar que una imatge encara que
denotativament sigui simple pot tenir una gran complexitat a nivell
connotatiu(o de realització).
COMPLEXITAT
Alguna
cosa complexa és un conjunt de coses o parts relacionades entre
elles, de formes que compleixen o satisfan una mateixa
condició(DIEC), però pel que fa una imatge, fa referència a
aquelles que està composada per un nombre d'elements diferents entre
sí que juntament formen un significat connotatiu. En aquest cas, es
tracta d'una fotografia complexa perquè hi ha molts elements i
escenes diferents dins d'una mateixa fotografia, és necessari
analitzar cada un d'ells per tal d'extreure'n un significat. A més a
més, a nivell denotatiu, s'ha de tenir en compte els diferents tipus
de llum que hi ha a la imatge i que proporcionen també una gamma
cromàtica que no és igual a totes les parts de la fotografia.
PLA
Segons el DIEC, en
geometria, és la superfície tal que si tracem una recta que passi
per dos qualssevol dels seus punts, aquesta es troba tota ella
continguda en la dita superfície.
Aquesta
fotografia no compleix aquesta regla al 100%, però és relativament
plana(sobretot comparada amb la imatge que he escollit per
exemplificar el concepte de profunditat) i seguint la regla de la
profunditat de camp, hem de considerar que té poca profunditat de
camp, ja que només està centrada en l'home i l'ocell que es troben
en primer pla a la fotografia, en aquest cas, el fons no és
rellevant significativament, encara que fa que destaqui més l'home
gràcies al contrast de colors.
PROFUND
En aquest cas, estem
davant d'una fotografia amb un gran camp de profunditat, on veiem
gran part de la ciutat detalladament on s'està construint l'edifici
que estan edificant els protagonistes de la imatge, els obrers de
Nova York. La profunditat es considera la imatge de dalt a baix al
fons, però en termes d'imatge parlem de profunditat de camp la qual
és la distància compresa entre el punt més proper i el més
allunyat de
l’escena que poden ésser reproduïts en un mateix pla nítidament
enfocats.
ASIMETRIA
Segons el DIEC,
l'asimetria és senzillament la manca de simetria. A la famosa
fotografia hi veiem dues parts molt clares amb què es pot dividir
la imatge: on hi ha l'exèrcit, mecanitzat, dur, metàl·lic, fosc,
perillós, amb formes angulars... i, en contraposició, on hi ha la
noia amb la flor, dolça, tranquil·la, transmetent pau, lluminosa,
amb formes més corbes... Per tant, considero que estem davant d'una
simetria tant a nivell denotatiu com connotatiu.
SIMETRIA
Considerem
simetria a aquella proporció deguda de les diferents parts d'un tot
les unes amb les altres(DIEC).
En aquesta imatge podem comprovar l'arranjament regular de les parts
similars al voltant d'un eix, en aquest cas, central.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada