Explicar
les emocions que desperten 10 bandes sonores. Argumentar les raons
científiques partint de la taula del total d’atribucions segons
els rangs de Friedman ( Article emocions associades a la música).
Al
escoltar una peça musical se'ns desperten emocions, les quals poden
coincidir amb les intencions del compositor o no. La música té
diferents efectes neurofisiològics i emocions, les quals són estats
afectius que es produeixen d’una manera brusca i que trasbalsen tot
el psiquisme, és a dir, desequilibren el to psíquic general, fet
que fa que sovint provoquin reaccions orgàniques. Són més intenses
que els sentiments però no tan duradores i sol considerar-se
l’antagonista de la raó.
Aquestes
emocions poden dividir-se entre hedòniques (agradables o
desagradables) i d'activació (calma o excitació).
Totes
les peces evoquen unes emocions o unes altres segons la seva
composició, la seva interpretació i la seva gravació. Elements que
influeixen són la melodia, el ritme, l'harmonia, l'estil, el temps,
el volum, el tema, la cadència, els instruments, la duració...
A
continuació hi ha 10 bandes sonores de 10 pel·lícules diferents on
hi he analitzat quines emocions genera la música.
La
Teoría del Todo - https://www.youtube.com/watch?v=n2-roY7Zqi4
Aquesta
és l'última escena de la pel·lícula La teoría del todo
que narra la vida del físic Stephen Hawking i la seva dona, on es
veu l'evolució de la seva malaltia i com la viuen ell i el seu
entorn. La banda sonora de la pel·lícula és una composició de
Jóhann Jóhannsson i, aquesta última cançó, s'anomena Arrival
of Birds.
La
música, en aquesta escena, s'inicia després de que Hawking, ja amb
la malaltia avançada, i la seva dona pronunciïn les últimes frases
de la pel·lícula on fan referència a lo que hemos hecho
referint-se als seus tres fills que juguen feliços pel jardí.
Comença alhora que la succecció d'imatges que formen un feedback
cap al passat del físic. Les
emocions que se'ns desperten, o almenys a mi, amb la combinació de
les imatges i la música són, pel que fa a nivell d'activisme,
relaxades, però a nivell d'hedonisme penso que hi ha una barreja
entre emocions agradables i desagradables. Això és degut a que es
tracta d'una peça musical clàssica on hi ha piano i una orquestra
de corda, d'un ritme lent, que puja la intensitat de volum en moments
àlgids i provoca una gran emotivitat que, a més a més, combinada
amb les imatges genera emocions com la tranquil·litat, l'amor,
l'agrad, però també nostàlgia, tristesa i una certa frustació de
visualitzar el passat sense tenir la capacitat de tornar a viure'l.
Penso que la nostàlgia és l'emoció que se'm desperta amb més
força perquè per a mi és una barreja d'alegria i tristesa, ja que
es produeix quan enyores alguna cosa que et fa feliç, que ets feliç
recordant aquells moments i, també, sents tristesa per no poder
reviure'ls, per sentir-los lluny de tu o que ara són fora del teu
abast. En el cas de la pel·lícula, Hawking és feliç en el present
per tot el que té, però deixa un regust de nostàlgia pel que fa al
seu passat a nivell de salut física.
També
es tracta de l'última escena d'una pel·lícula, en aquest cas,
Amelie, on es veu, finalment,
que el seu amor la va a buscar a casa seva. La música que se sent de
fons s'anomena Le valse d'Amelie composada
per Yann Tirsen.
En
la mateixa escena escoltem la mateixa cançó interpretada de dues
maneres diferents: La primera, més lenta, interpretada amb piano,
sona quan la protagonista està sola a casa i trista, on diferents
coses li recorden al noi que estima; sona fins que es para de cop
quan sona el timbre de la casa i apareix ell. En aquest moment, les
emocions que es generen a l'espectador són relaxades i
desagradables, com la tristesa i la frustració.
D'altra
banda, el segon moment de l'escena quan reapareix la cançó és quan
la parella s'ha reconciliat i es veuen imatges de diferents
personatges de la pel·lícula, fent diferents coses, i la parella
amb bicicleta pels carrers de París, suposant el final de la
pel·lícula. En aquest cas, la música s'interpreta bàsicament per
una acordió, entre d'altres, i és interpretada amb més intensitat
i ritme provocant, així, amb relació a les imatges, emocions
agradables i vigoroses com entusiasme, alegria, satisfacció...
mostrant-nos un final feliç a la història del film.
És
la primera escena de la pel·lícula Shrek, la qual comença amb les
il·lustracions d'un conte de fades, que parla de la història d'una
princesa que està tancada en una torre esperant al seu príncep
blau, que es combina amb una música (present en més parts de la
pel·lícula) la qual transmet amor, tranquil·litat, fantasia... ja
que es tracta de la narració d'una història d'amor i final feliç.
Però de sobte, quan canvien les imatges i apareix la mà d'un ogre
que arranca la pàgina del llibre que s'està llegint canvia
completament l'ambient i les emocions que es transmeten a
l'espectador. Volent mostrar, també amb personatges fantàstics,
però fent referència a que les històries de princeses i prínceps
són irreals i idealitzades, ens comença a introduir al nou
personatge, l'ogre Shrek totalment oposat als contes de fades,
trencant tots els estereotips Disney. La música que comença
a sonar és la titulada All Star
d'Smash Mouth, una cançó de rock on hi escolem guitarres
elèctriques, baix, bateria i la veu solista masculina gens clàssica.
Aquesta segona música i en aquest context ens genera emocions
agradables i vigoroses com sorpresa, satisfacció, alegria, vigor i
altesa, les quals se senten més intenses a causa del contrast de les
imatges i to de la música anterior.
Las
Crónicas de Narnia - https://www.youtube.com/watch?v=nOj8QQXTD0s
Aquesta
és l'última escena de la pel·lícula Las crónicas de Narnia i
el Príncipe Cáspian una de les
de la saga Las crónicas de Narnia,
on els personatges principals, els quatre germans, que es troben al
món fantàstic de Narnia tornen cap al món real al què pertanyen,
després de despedir-se dels habitants d'allà. La música que sona
és The call de Regina
Spektor, però abans sona una música clàssica d'estil èpic, la
qual és present al llarg de la pel·lícula que ens transmet plaer,
tranquil·litat, certesa, amor... Però després comença The
call la qual ens transmet una
barreja d'emocions que es combinen amb les citades abans amb tristesa
i nostàlgia, ja que han d'abadonar Narnia i els seus amics que hi
habiten. En aquest cas, també juga un paper important la lletra de
la cançó la qual diu tornaré quan tu em cridis, no fa
falta dir adéu; només perquè tot estigui canviant no vol dir que
mai hagi sigut així; tria una estrella sobre l'obscur horitzó i
segueix la llum, tornaràs quan tot hagi acabat, no fa falta dir
adéu; ara estem de tornada al principi, no significa que hagis
d'oblidar, deixa que els tus records creixin més i més forts.
Aquesta lletra acompanya a la perfecció el què està succeint en
aquest tros de la pel·lícula, ja que els germans han de tornar al
seu món, però que no es tracta d'un adéu, sinó d'un a reveure.
Tant
en una escena com a l'altre, escoltem la mateixa música, es tracta
de la famosa banda sonora de la pel·lícula Jaws(Tiburón).
És una composició de John Williams la qual és present en tots els
moments de la pel·lícula en els que apareix el tauró. És una
música que va augmentant el tempo, comença lent i ràpidament
s'accelera. Té la intenció i transmet emocions desagradables i
vigoroses com l'aversió, el dubte i sobretot la tensió, ja que
transmet a l'espectador que s'acosta una perillosa amenaça que pot
causar algun mal i, per tant, també genera por. La música
instrumental d'aquesta banda sonora juga un paper molt important en
aquesta pel·lícula, ja que, tot i que en algunes escenes hi ha
moviment i crits de gent, no ens ensenyen el tauró directament, però
només al escoltar aquesta melodia sabem que pot aparèixer en escena
i ja genera les emocions citades sense que hagi succeÏt encara la
desgràcia a l'aigua del mar d'unes platges suposadament tranquil·les
com les de qualsevol platja que anem, però que, en aquest cas, estan
amenaçades per un depredador marí.
La
cançó que sona en aquesta escena de la pel·lícula Boyhood
s'anomena Hero i es del grup
Family of the Year. Les imatges que hi veiem són les d'un viatge en
cotxe d'un noi jove que marxa de casa, ja que marxa a la universitat
i va a viure a la residència d'aquesta. Les emocions que es generen
a l'espectador són, a nivell d'activisme, relaxades com
tranquil·litat. D'altra banda, és una cançó molt emotiva i també
desperta nostàlgia i melancolia, ja que es tracta d'un moment en què
el noi canvia la seva manera de viure i deixa enerere la família per
viure sol i ser més autònom a la universitat. La lletra de la cançó
juga un paper important perquè acompanya molt bé les imatges:
deixa'm marxar, no vull ser el teu heroi, només lluitar
com qualsevol altre; vull caminar com qualsevol altre; podem tenir
secrets dels nostres somnis americans, són un nen com qualsevol
altre.
El
legado de Bourne - https://www.youtube.com/watch?v=TDLDptcJceI
Es
tracta de l'escena final de El legado de Bourne
on es veuen les imatges del protagonista i la noia en un vaixell el
qual es dirigeix cap a un destí incert (que l'espectador no coneix).
La banda sonora de la pel·lícula és una composició de James
Newton Howard i aquesta peça, que sona en aquesta escena, ens
transmet emocions, des del punt de vista d'activisme, vigoroses i,
des del punt de vista d'hedonisme, agradables com són el vigor, la
sorpresa, l'entusiasme, el valor i l'altesa. Ens genera la sensació
de què les aventures del protagonista no han acabat en aquesta
pel·lícula i que l'acció encara no ha cessat.
Los
Chicos del Coro - https://www.youtube.com/watch?v=hIlE2f8UAfM
La
banda sonora que acompanya la pel·lícula Los Chicos del Coro
és una composició de Bruno Coulais i són les peces que el
professor, protagonista del film, compon i fa cantar als nens de
l'orfanat i centre de menors a qual treballa com a vigilant, ja que
crea un cor de música per entretenir els nois. Alhora són les
cançons que sonen al llarg de la pel·lícula.
Les
dues escenes que es veuen als links
van seguides i són el final de la pel·lícula. A la primera, el
protagonista és acomiadat del centre per no compartir la normativa
tant autoritària que apliquen i es dirigeix cap a la sortida pensant
que els nens no l'aniran a despedir a causa de la por a ser castigats
pel director, però de sobte veu el terra ple de boles i avions de
paper amb escrits que surten de la finestra que té a dalt i unes
mans que li diuen adéu. Alhora és quan comença a sonar la música,
mentre el professor amb veu en off narra
els seus pensaments, la cançó que se sent és una de les quals ell
els va ensenyar. Les emocions que es desperten són tranquil·les i
relaxades, però molt nostàlgiques i una mica tristes, tot i que els
nens s'acomiaden d'ell tot i que les normes no els hi permeten i ho
fan d'una manera molt especial i, això, amb la música que és
alegre desperta entusiasme, satisfacció, alegria i valor.
L'escena
que segueix és la que el protagonista agafa l'autobús per marxar i
acaba emportant-se un dels nens amb ell, que sempre esperava que el
vinguessin a buscar-lo un dissabte el qual aquell va ser el
definitiu. Les emocions que es desperten són sorpresa, entusiasme,
alegria, satisfacció, tranquil·litat, alleujaement, tendresa...
Pulp
Fiction - https://www.youtube.com/watch?v=oOoBomvuYnw
La
cançó famosa de la banda sonora de l'opening
de la pel·lícula Pulp Fiction s'anomena
Pumpkin and Honey Bunny
de Dick Dale & His Del-Tones. La cançó comença a sonar
després de que una parella treu dos pistoles en mig d'un bar i
amenacen als que hi ha dins. La imatge es "pausa", sona la
música i surten els crèdits de l'inici del film. La música és
d'estil surf, rockabilly, soul i funcky(la de tota la banda sonora en
general) i aquesta cançó ens fa sentir emocions agradables i
vigoroses: activitat, altesa, vigor, sorpresa, alegria...
El
Laberinto del Fauno - https://www.youtube.com/watch?v=cvjiQTdcCRU
Aquesta
és l'última escena de la pel·lícula El laberinto del Fauno
on hi sona la cançó Nana de Mercedes
composta per Javier Navarrete, una cançó lenta, gairebé només
instrumental on de tant en tant se sent la veu d'una noia, però
sense tenir lletra. En aquesta escena, mor la protagonista i mentre
està entre la vida i la mort somia amb el món en el qual s'endinsa
quan entra al laberint acompanyada per fades i per un fauno
on el seu pare és el rei,
mentrestant la seva mare plora la seva pèrdua. Les emocions que
provoca la combinació de so i imatge són relaxades i desagradables
com la tristesa, l'esgotament... alhora que també genera
tranquil·litat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada