Identificació
de la llei Gestalt en diverses imatges
En
aquesta imatge podem veure un exemple d'aplicació de la llei de la
figura i el fons de l'escola Gestalt, la qual diu que el cervell humà
no és capaç d'interpretar un mateix element com a part d'una figura
i d'un fons al mateix temps, ens fa escollir entre un o l'altre. En
aquest cas, la figura és una poma mossegada que crea els perfils de
dues persones en el fons i, alhora, aquest fons és el que crea les
suposades mossegades de la poma. Al observar la imatge podem
fixar-nos en la poma o en els perfils dels enamorats, però no podem
percebre alhora les dues representacions.
En
aquesta imatge publicitària de Coca-Cola s'ha utilitzat la llei de
la pregnància de l'escola Gestalt, és a dir, han recorregut a la
tendència humana a buscar en la seva memòria el record d'una imatge
similar a la percebuda amb les formes més simples possibles.
Mitjançant la característica silueta d'unes quantes d'ampolles de
Coca-cola han recreat un somriure, símbol de la felicitat la qual
s'associa amb aquest producte (Destapa
la felicidad).
Per tant, al veure aquesta imatge, ens apareix el record d'un
somriure i seguidament l'associem amb la felicitat, i aquesta amb la
Coca-cola.
Observem
la llei del tancament de la Gestalt en aquesta imatge: la nostra ment
afegeix els elements que falten perquè la figura quedi completa, en
aquest cas, hi veiem una noia, encara que no estigui completa i, a
més a més, estigui formada per persones vistes des d'un pla zenital
molt allunyat perquè s'apreciï la figura que formen en conjunt;
això últim, es pot associar, també, a la llei de la pragnància,
la qual amb figures més simples fa despertar el record d'una imatge
similar que guardem a la memòria, com la d'una noia.
En
aquesta imatge es veu clarament representada la llei del tancament
Gestalt, ja que per molt que faltin elements que composen una
bombeta, la percebem sense dificultats. La nostra ment s'encarrega
d'afegir els elements que falten perquè la figura quedi completa.
En
aquesta imatge, podem apreciar la llei de la simetria de la Gestalt,
ja que percebem les imatges simètriques com un sol element a la
distància i, és que en aquest dibuix simètric podem veure com ens
fixem més amb els dibuixos en negre i amb més detalls i, a primera
vista, sembla que només hi ha peixos a baix i ànecs a dalt, però
al apropar-te es pot observar com en tota la imatge hi ha els dos
animals, un crea la figura de l'altre i viceversa, són un conjunt,
encara que només es destaca un animal a cada part de la imatge.
Aquesta
imatge també representa la llei del tancament, ja que la nostra ment
afegeix els elements que ens falten perquè la figura quedi completa,
en aquest cas, la d'una ampolla d'una beguda alcohòlica. A més a
més, juga amb la forma de l'espai entre el llavi i el nas, el qual
insinua la part superior de l'ampolla, facilitant la incorporació
dels elements que resten.
El
logotip de Fórmula 1 és un clar exemple de la llei de la
continuïtat de l'escola Gestalt, la qual estableix que els elements
o detalls que tenen patrons comuns es solen agrupar junts com a part
d'un
mateix
model. En aquest cas, hi ha un espai en blanc entre la F
de color negre i les ratlles vermelles, però aquest buit no és
percebut com a tal, sinó que es forma la figura del número 1
el qual acabava de formar la imatge, fent que percebem com un tot el
logotip.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada