Síntesi històrica sobre les funcions de l'art i el paper de l'artista en societat
Fins
que s'inventa la fotografia(s. XIX), la imatge era propietat dels
artistes, fonamentalment els pintors i els arquitectes.
La
consideració social de l'artista al llarg de la història
A l'antiguitat i l'edat
mitjana l'art era comsiderat una activitat artesanal i els artistes
tenien poca rellevància social. Va ser al segle XV, a l'inici del
Renaixement, quan es va reconèixer el caràcter intel·lectual de
l'activitat artística i es va consolidar la figura de l'artista.
L'obra
d'art: valor estètic i valor funcional
Al llarg de la història
hi ha 3 situacions entre estètica i funció:
1 – Oposició total
entre bellesa i funció (fins hi tot, per alguns antics teòrics, la
inutilitat era premissa de bellesa). Un exemple en seria una estàtua
de l'Antiga Grècia.
2 – Bellesa i
funcionalitat com a conceptes diferents, però compaginables. Bellesa
com a alguna cosa afegida a la funcionalitat. Per exemple, una casa
que fa la funció d'habitatge, però alhora és bella.
3 – Identificació,
quan bellesa i funció s'unifiquen i una implica l'altra. Un exemple
seria un aqüeducte on les pròpies corbes són necessàries per a la
funció, des del punt de vista arquitectònic funcional, i alhora
creen sensacions, bellesa.
Els
fets històrics condicionen l'activitat creadora, la funció de l'art
i el paper de l'artista a la societat. A cada canvi tècnic hi
correspon un avanç històric i alhora innovacions en les formes
artístiques i en la relació de l'artista amb la societat.
Les
funcions de l'art són canviants i el catàleg d'aquestes és
referencial, ja que, cada obra, fora del seu context té una validesa
diferent. A més a més, les funcions de l'obra d'art emanen de la
intenció de l'artista i, també, de l'espectador que té una part
activa a l'obra.
A
continuació tenim una síntesi de cada un dels períodes històrics
on s'explica en quin punt evolutiu estava l'art en aquell moment
(quina era la funció, el paper de l'artista...) des de les
comunitats paleolítiques fins a les vanguardes:
Comunitats
paleolítiques
Les
pintures prehistòriques tenien un caràcter màgic-religiós que
tenia la finalitat d'atreure la caça y alhora, en alguns casos,
també feia la funció de guia anatòmica dels animals. Aquest
caràcter, ha estat associat a l'art des dels inicis de la
modernitat, ja que les institucions religioses han tingut un paper
determinant en la creació al llarg de la història i ha sigut un
element comú a totes les civilitzacions.
Al
paleolític, l'artista tenia un paper de xaman, d'home
religiós. I, pel que fa al valor estètic i al funcional, la forma
seguia la funció, la bellesa no era intencionada.
En
aquest període, van ser capaços de buscar elements a la terra per
deixar constança i perdurar en el temps. Pot ser que en primera
instància no es dibuixés amb cap simbologia expressa, però en
veure-ho des de la perspectiva actual és inevitable extreure'n algun
significat simbòlic.
Neolític
Aquest
període és en el qual els homes i comunitats deixen de ser nòmades
per a assentar-se i va suposar, també, el naixement del que
s'anomena la revolució de l'agricultura, la divisió del treball,
l'aparició de l'oci i una major complexitat de pensament.
Igual
que al paleolític, es continua amb la funció màgica-religiosa
utilitària de l'art. D'altra banda, la figura de xaman és
substituïda per l'artista-artesà: aquesta nova societat dóna lloc
a l'aparició d'arts menors com l'alforria, sastreria... embrions de
l'art popular.
Primeres
societats urbanes
L'artista-artesà
aparegut al neolític era un ser anònim al servei de les classes
privilegiades (nobles i església).
La
funció de l'art era religiosa, d'exaltació del poder de reis i
faraons en una societat teocèntrica.
Món
antic: Grècia
El
desenvolupament del comerç va suposar l'aparició de la burgesia
mercantil que va fer sorgir nous valors, com per exemple, l'individu
com a pes a la societat. Va suposar l'evolució d'una cultura
teocèntrica a una d'antropocèntrica. A més a més, al sumar,
també, el nou valor de democràcia apareix el valor social de
l'artista. D'altra banda, lligat al caràcter antropocèntric comença
a tenir importància el concepte de bellesa, el valor estètic de
l'art.
La
funció de l'art es religiosa. Relacionada amb la mitologia i
l'exaltació de la polis (art de propaganda).
Món
antic: Roma
Dins
d'una cultura teocèntrica que rendeix culte a l'emperador i als
déus, l'art té una funció de propaganda política, per tant,
l'activitat artística és utilitària i està al servei del sistema
polític (per tant, l'artistia és anònim i està al servei de
l'Estat) i, a més a més, representa els ideals estètics.
Edat
mitjana
L'artista
és anònim i considerat artesà a l'Edat Mitjana, una societat
jerarquitzada on l'església ostenta el patrimoni de la cultura i
l'espiritualitat.
A
l'alta edat mitjana els artistes estaven al servei de l'església a
la seva concepció doctrinal apocalíptica, és a dir, la funció de
l'activitat artística era religiosa i didàctica. D'altra banda, a
la baixa edat mitjana l'artista fa la funció d'un ofici lligat a un
gremi.
Renaixement
Al
Renaixement, l'artista es va independitzant del gremi i treballarà
al servei de la cort (mecenatge), sortirà de l'anonimat i adquirirà
prestigi. A més a més, augmenten les possibilitats de producció.
L'art
té funció religiosa(al servei de la cort papal) i profana(al servei
de la noblesa i l'alta burgesia).
Hi
ha un retorn a l'antiguitat clàssica i la mitologia. I
l'antropocentrisme dominarà la cultura de l'època.
Segle
XVI fins al 1789: Manierisme, Barroc i Neoclassicisme
Es tracta d'un període absoluta on sorgeix una crisi religiosa (Reforma i Contrareforma). Es consolida l'Estat modern amb el concepte de política de masses i l'art compleix la funció d'aparell de propaganda política i religiosa, és a dir, l'artista està al servei de l'església i l'Estat, per tant, els clients de l'art són el clergat i la noblesa.
L'artista
s'aparta de l'academisme, ja que amb el triomf de la burgesia
l'allibera del mecenatge de l'Església i de l'Estat absolutista, per
tant, adquireix independència, però ara depèn de les noves lleis
del mercat.
L'art
és considerat com un bé social i els museus són els nous temples
de l'art, el qual té nous camins de creació: L'art per l'art.
Amb
l'aparició de la fotografia i el cinema es va substituir la funció
representativa de la realitat de l'art i, per tant, ara aquest
buscava nous camins per a la creació. L'artista vol trencar amb els
límits de la naturalesa, el pas del temps que anul·la sense parar
el que som. Sorgeix la idea que l'art és més estable i durador que
la memoria, que fixa una impressió. D'altra banda, l'artista
manifesta a través de la seva obra el que porta dins, el món
desconegut del que sent, imagina i somia; vol fer visible aquell món
invisible que tenim en la nostra ment o en el nostre cor, fixa una
expressió.
El
repte de les vanguardes
L'artista
es divorcia de la societat i corre el perill de quedar-se marginat,
però adopta una posició provocativa i es converteix en artista
capficat a la recerca de la seva raó de ser: l'activitat artística
es converteix en un art-creació d'alt contingut conceptual i
subjectiu, l'expressió s'aprecia tant en les formes com en el
contingut.
L'art
vol créixer amb el triomf de la llibertat d'expressió i es crea un
llenguatge nou que per primer cop escandalitza la societat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada