dimarts, 1 de novembre del 2016

Tipus de composició visual: alfabet visual


Comprova els tipus de composició visual segons la classificació de Donis A. Dondis, en les imatges(Introducción al alfabeto visual:14). Busca exemples adequats.
L'alfabetització visual és aquell procés que ens permet aprendre a entendre el llenguatge amb el què comunica una imatge. Perquè una imatge transmeti un missatge es juga amb els diferents elements o agents del procés de comunicació visual mitjançant diferent tècniques i mitjans segons el què sigui l'opció més adequada en aquell cas.

A partir de l'anàlisi d'aquests elements de la comunicació visual d'una imatge la podem qualificar amb diferents adjectius els quals tots tenen el seu oposat. Són adjectius extrems, però, evidentment, una fotografia es pot qualificar gradualment entre els dos límits. Aquí en tenim alguns exemples:

CONTRAST


El contrast és, segons el DIEC, l'oposició o dissemblança de coses o de qualitats que ressurt de posar-les l’una al costat de l’altra, de comparar-les. En aquesta fotografia veiem gran contrast a nivell cromàtic, ja que es tracta de colors intensos i diferents com són el vermell el groc i el blau, a més a més, penso que encara és més exagerat el contrast al ser una imatge amb poca lluminositat on els colors destaquen igualment.


HARMONIA


L'harmonia és la justa adaptació, entre elles, de les parts o coses que formen un tot agradable als sentits, en aquest cas, el de la vista. Penso que en aquest cas, la fotografia té una gran harmonia cromàtica, gràcies al fet que es tracta d'un paissatge i el seu reflex, però a més a més, transmet una sensació molt agradable perquè les formes són corbes i es tracta d'un paissatge que ja de per sí transmet tranquil·litat i emocions agradables.



ABSTRACCIÓ – DISTORSIÓ


Distorsió és la deformació produïda per una torsió(DIEC), en aquest cas, parlem de distorsió de la realitat i aquesta imatge ens ajuda a exemplificar-ho perfectament, ja que combina elements reals i elements fantàstics, de somni o de malson, depenent de com s'interpreti la imatge. Ens transporta a una realitat distorsionada on hi ha representats elements "no-reals".


REPRESENTACIÓ - REALISME


En aquest cas, es vol demostrar el realisme o representació d'una realitat en una imatge, però és difícil definir el concepte de "realitat", segons el DIEC és allò que és real, per tant, que s'allunya del món dels somnis o del subconscient. Seguint aquesta premissa, considero que aquesta fotografia plasma una realitat on no hi ha cap element que ens sorprengui, que destaqui per la seva esotericitat, ja que denotativament es tracta d'un carrer on a través d'una finestra podem observar un home prenent un cafè(a partir d'aqui, tothom pot fer la seva interpretació a nivell subjectiu).



SENZILLESA


Segons el DIEC, senzill és allò que és tal cosa i res més, que és fàcil, que es capté amb naturalitat, sense artificis, sense ostentació, etc. Aquesta fotografia pot representar el concepte de senzillesa, ja que juga només amb un element(la noia) i el fons monocromàtic, però no hem d'oblidar que una imatge encara que denotativament sigui simple pot tenir una gran complexitat a nivell connotatiu(o de realització).


COMPLEXITAT


Alguna cosa complexa és un conjunt de coses o parts relacionades entre elles, de formes que compleixen o satisfan una mateixa condició(DIEC), però pel que fa una imatge, fa referència a aquelles que està composada per un nombre d'elements diferents entre sí que juntament formen un significat connotatiu. En aquest cas, es tracta d'una fotografia complexa perquè hi ha molts elements i escenes diferents dins d'una mateixa fotografia, és necessari analitzar cada un d'ells per tal d'extreure'n un significat. A més a més, a nivell denotatiu, s'ha de tenir en compte els diferents tipus de llum que hi ha a la imatge i que proporcionen també una gamma cromàtica que no és igual a totes les parts de la fotografia.



PLA


Segons el DIEC, en geometria, és la superfície tal que si tracem una recta que passi per dos qualssevol dels seus punts, aquesta es troba tota ella continguda en la dita superfície. Aquesta fotografia no compleix aquesta regla al 100%, però és relativament plana(sobretot comparada amb la imatge que he escollit per exemplificar el concepte de profunditat) i seguint la regla de la profunditat de camp, hem de considerar que té poca profunditat de camp, ja que només està centrada en l'home i l'ocell que es troben en primer pla a la fotografia, en aquest cas, el fons no és rellevant significativament, encara que fa que destaqui més l'home gràcies al contrast de colors.


PROFUND


En aquest cas, estem davant d'una fotografia amb un gran camp de profunditat, on veiem gran part de la ciutat detalladament on s'està construint l'edifici que estan edificant els protagonistes de la imatge, els obrers de Nova York. La profunditat es considera la imatge de dalt a baix al fons, però en termes d'imatge parlem de profunditat de camp la qual és la distància compresa entre el punt més proper i el més allunyat de l’escena que poden ésser reproduïts en un mateix pla nítidament enfocats.



ASIMETRIA


Segons el DIEC, l'asimetria és senzillament la manca de simetria. A la famosa fotografia hi veiem dues parts molt clares amb què es pot dividir la imatge: on hi ha l'exèrcit, mecanitzat, dur, metàl·lic, fosc, perillós, amb formes angulars... i, en contraposició, on hi ha la noia amb la flor, dolça, tranquil·la, transmetent pau, lluminosa, amb formes més corbes... Per tant, considero que estem davant d'una simetria tant a nivell denotatiu com connotatiu.


SIMETRIA



Considerem simetria a aquella proporció deguda de les diferents parts d'un tot les unes amb les altres(DIEC). En aquesta imatge podem comprovar l'arranjament regular de les parts similars al voltant d'un eix, en aquest cas, central.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada