ACTIVITAT
DE SÍNTESI: A partir dels materials d'aquest tema, elabora una
síntesi sobre la vigència d'estereotips en la societat actual.
SOCIOLOGIA
DE LA IMATGE
Un
esterotip, segons la Real
Académia Española,
és una imatge o idea estructurada i aceptada comunment per un grup
o societat amb caràcter immutable com representativa d'un determinat
col·lectiu. Es forma a partir d'una concepció estàtica(creences
fixes) sobre les característiques generalitzades dels membres d'una
comunitat. N'hi ha de tipus social, cultural o racial i, fins i tot,
religiós.
L'ús
d'aquests termes(els estereotips) està associat a una simplificació
sobre comunitats o conjunts de persones que comparteixen unes
característiques determinades. Es tracta de representacions mentals
poc detallades que tendeixen a enfocar-se as defectes del grup. Es
construeixen a partir de prejudicis que no s'exposen a
l'experimentació(jutjar sense saber ni experimentar), i a vegades no
són fidels ni al bagatge d'identitat del grup al qual està lligat.
Els
estereotips, normalment s'utilitzen en un sentit negatiu, són
creences que limmiten la creativitat i que només es poden combatre
mitjançant el raonament i l'experimentació.
Es
tracta d'images estàtiques i que perduren del passat i fan
referència a grups racials, prediccions de comportament basades en
les classes socials o la riquesa. Ofereixen una visió de la societat
i el món fixe i superficial que potencien la fragmentació i la
desigualtat.
Vivim
en una societat fragmentada i etiquetada per culpa de prejudicis i
estereotips(sobretot negatius respecte cultures, grups socials,
races...) on l'educació hauria d'educar la mirada dels estudiants
per tal de combatre la generalització negativa, mitjançant
informació objectiva i proporcionant ajuda per aprendre a jutjar de
manera crítica i amb fonaments a partir de l'experimentació i el
coneixement.
Es
potèncien els estereotips, en gran mesura, en els mitjans de
comunicació on s'hauria d'informar objectivament i sense potenciar
pensaments estereotipats als receptors. Això succeeix igualment al
cinema, a la televisió, a la publicitat, el llenguatge...
Aquest
últim, el llenguatge, conté expressions i conceptes comuns que
comporten connotacions estereotipades, moltes de les quals fan
referència a grups tradicionalment excluits i discriminats. S'hauria
d'actualitzar el llenguatge utilitzat, sobretot en els mitjans de
comunicació. Un exemple, és que fins fa molt poc, la paraula
"gitano"
al diccionari de la RAE tenia accepcions que definien el terme com
una persona dolenta, lladre, etc., definicions totalment
estereotipades i prejudicis que deriven de generalitacions; però que
haurien de desaparèixer, sobretot, en plataformes tan importants com
és la RAE, ja que suposa un reforç de les connotacions negatives en
vers diferents col·lectius i crea postures a partir d'una
extrapol·lació de prejudicis.
D'altra
banda, també, trobem diferències en el llenguatge pel que fa al
gènere masculí i femení, ja que hi ha més referències genèriques
masculines, funcions i professions... Fet que pot potenciar la
desigualtat de gènere, ja que s'ha de tenir en compte tant els homes
com les dones.
La
publicitat vol reflexar la realitat i es serveix dels estereotips per
fer-ho, però de la mateixa manera que els plasma els reforça encara
més, enfocant productes i serveis per a un tipus de gent
concreta(els estereotips són una ajuda estratègica molt eficaç, ja
que fa que el públic capti el missatge més ràpid perquè reconeix
fàcilment el que se li mostra) i allunyant-los dels que no es
considera que els consumiran o utilitzaran. Actualment, el creatiu
publicitari es troba amb el conflicte de que ha de respondre a les
exigències de la campanya i alhora tenir en compte les sensibilitats
socials sobre els fets del concepte creatiu.
Durant
les últimes dècades s'ha analitzat la imatge estereotipada de la
dona a la publicitat.
Als
anys 80, Maria Luisa Balaguer identifica 5 tipus de dona a la
publctat espanyola: la de la casa, la treballadora, la
bella(objecte), la inferior a l'home i la dona valor associat a un
producte.
Identifica
4 prototips d'home en la publicitat espanyola: l'executiu, l'home de
casa, l'home amb fills i l'home conquistador. Segons Balaguer, als
anys 80 encara hi ha vigent el model del patriarcat on la dona només
te la possibilitat de rubtjar el que se li ofereix l'home, no té
possibilitat d'iniciativa en proposar alguna cosa.
A
l'inici del nou segle, les investigacions es mostren més optimisten
respecte el tractament de la dona a la publicitat espanyola: s'estan
configurant nous estereotips aplicables a les dones amb una visió
més posititva i no desgradant. El rol femení es caracteritza per:
tenir més funcions al anunci, la dona és més forta i seura,
treballa i ocupa llocs de responsabilitat, pren l'iniciativa, home i
dona col·laboren amb feines de la casa, té una bellesa més natural
i real(encara que perdura l'idealització en els anuncis de
cosmètics, perfums...).
Les
administracions públiques han elaborat intruments pel tractament de
questions de gènere en publicitat com el Manual de publicitat
administrativa no sexista, el decàleg per identificar el sexime en
la publicitat, el manual d'informació de gènere del grup RTVE...
Els
rols de gènere en publicitat han evolucionat sensiblement, passant
del model patriarcal(masclista) a un altre de més igualitari on la
dona és mes independent i capaç; i l'home s'ha feminitzat i
endolçat en alguns dels atributs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada