ACTIVITAT
DE COMPROVACIÓ: proposa 5 estereotips diferents dels que s’han
tractat a classe, amb les seves estratègies per a combatre’ls.
Un esterotip, segons la Real
Académia Española, és
una imatge o idea estructurada i aceptada comunment per un grup o
societat amb caràcter immutable com representativa d'un determinat
col·lectiu. Es forma a partir d'una concepció estàtica(creences
fixes) sobre les característiques generalitzades dels membres d'una
comunitat. N'hi ha de tipus social, cultural o racial i, fins i tot,
religiós.
Aquests són uns exemples:
PIJOS
Aquesta paraula ha existit a Espanya
des de fa dècades i fa referència a persones amb molts diners que
se'ls gasten amb oci i coses innecessàries. Tot i això, avui en dia
s'han sumat a aquest grup una gran quantitat d'imitadors, que encara
que no tenen masses diners, intenten aparentar-ho. Tendeixen a seguir
modes i només centren l'atenció a les aparences, volen tenir una
presència impecable.
Pel que fa al vestuari masculí és
característic el pantaló de pinces o els texans planxats, casima de
ratlles, jersei de llana sobre de les espatlles amb les mànigues
lligades al pit, mitjons amb figures geomètriques i mocasins, i
pentinat amb gomina. El vestuari femení s'encamina cap a les bluses
vaposores o camises, faldilla o texans ajustats, blasers, mocadors de
seda, polseres, anells... Tant els homes com les dones utilitzen
complements com ulleres de sol, rellotjes, utilitzen cotxes de
marques determinades(se'ls identifica per les marques)...
Activitats que s'associen a aquest
estereotip són el tennis, el paddle... gèneres musicals com el pop.
Pel
que fa a la seva ideologia, no és uniforme, és conformista davant
del que succeeix a la societat.
PERROFLAUTES
Aquesta paraula ha estat utilitzada
per fer referència a persones amb una estètica i forma de pensar
similar als hippies
dels anys 60 i 70 i, també, a aquelles persones que han protestat
contra polítiques neoliberals dels governs a partir de les crisis.
Al
inici, s'utilitzava per parlar d'aquells que tenien pocs recursos i
vivien al carrer i portaven robes descuidades i es guanyaven la vida
amb la caritat, com fent de músics del carrer.
Actualment,
s'associa a joves amb ideologia política incorformista i preocupats
per temes com la globalització, el canvi climàtic, la biodivrsitat,
la llibertat d'expresió, els drets individuals, etc. Els mitjans de
comunicació cataloguen com a perroflauta tots aquells que acudeixen
a manifestacions i actes reivindicatius, de manera despectiva.
CANIS
o CHONIS
A
Espanya s'utilitza aquest terme, però a altres països hi ha
paraules diferents que equivalen al mateix estereotip com flaites,
ñeros, tukis...
Fa
referència a persones joves de classe mitjana-baixa que busquen
viure el present sense pensar ni preocupar-se pels demés i no tenen
cap interès per la cultura, la feina, la política... S'utlitza
indistintivaament per parlar de persones de classe baixa amb poca
cultura, narcicistes i agresives; o amb interés només per anar de
festa(discoteques, raves,
"botellón"), que només els interessa l'oci, i tendeixen a
ser violents i consumir drogues toves. Són ignorants i es
caracterizen per donar importància al seu aspecte físic i alta
estima per a ells mateixos.
Els
seus interessos són la música de discoteca d'estil reggaeton,
disco..., la festa, el gimnàs, lligar...
La
seva manera de vestir tendeix a tenir uns trets característics com,
en els nois, cabell curt, ulleres de sol, gorra, roba
informal(xandall, bambes) i complements com anells i collarets d'or o
plata; i, en les noies, roba molt ajustada, atrevida, informal, molta
visuteria i molt maquillatge.
Es
relaciona amb tendències violentes, consum de droga, però no es pot
generalitzar. S'utilitza de forma negativa per parlar de narisistes,
ignorants i relacionats amb la delinquència.
EMOS
Prové
de l'Emotional hardcore music.
Es popularitza a la primera dècada dels anys 2000, però als anys 80
neix com un derivat de l'estil musical punk
hardcore
americà.
Fa
referència a persones joves amb visió negativa o dramàtica de la
vda i que solen mostrar-se pessimistes i com a víctimes d'una
societat creada pensant més en el capital i els interessos privats
que s'oblida de les persones i les seves necessitats verdaderes. Es
tracta de gent pacífica, però que han tingut detractors que els
qualificaven de superficials, generadors de baralles. Són ments
inconformistes i pessimistes, es preocupen per l'aparença, però
estan en contra de les modes, es pregunten pel sentit de les coses.
Se'ls
caracteritza per un vestuari fosc, piercings,
bambes, munyequeres, sudaderes... amb cabell engominat i llarg que
cobreix part de la cara. Se'ls relaciona amb uns grups de música
específics com
blackveilbrides,
bring me the horizon, alesana, escape the fate, asking alexandria...
HIPPIES
Sorgeixen
als anys 60 a EUA, influits per les injustícies de la guerra del
Vietnam. Posteriorment, s'expandeix per tot el món i suposa una gran
influència per tota una generació de joves.
La
manera de vestir es caracteritza per roba de colors intensos com
ponxos, cintes de cabell(llargues cabelleres), bolsos de tela,
complements fets a mà...
Fugen
de la violència i problamen la pau i l'amor entre les persones amb
el pensament d'igualtat, tenen idees anarquistes.
Volen
experimentar, viure la vida intensament i amb harmonia amb la
naturalesa. Busquen una vida natural i allunyada de la societat
consumista. Als anys 60 van recórre als plaers corporals i les
drogues.
ESTRATÈGIES
Com
s'ha dit anteriorment, un esterotip és una imatge o idea
estructurada i aceptada comunment per un grup o societat amb
caràcter immutable com representativa d'un determinat col·lectiu.
L'ús
d'aquests termes(els estereotips) està associat a una simplificació
sobre comunitats o conjunts de persones que comparteixen unes
característiques determinades. Es tracta de representacions mentals
poc detallades que tendeixen a enfocar-se as defectes del grup. Es
construeixen a partir de prejudicis que no s'exposen a
l'experimentació(jutjar sense saber ni experimentar), i a vegades no
són fidels ni al bagatge d'identitat del grup al qual està lligat.
Hem
parlat d'estereotips socials(hippie, cani, emo...), però també n'hi
ha de culturals i racials, ja que també s'atribueixen unes
característiques generalitzades als "espanyols", als
"argentins", "xinesos"... aquests, a vegades
només serveixen per discriminar i atacar.
Des
del meu punt de vista, una de les estratègies per revertir-los és
l'educació on s'ha de parlar de la manera més objectiva possible
per tal de que els estudiants desenvolupin el seu propi pensament;
sense estereotips, ja que aquests potèncien els pensaments negatius
sobre cultures, grups ètnics...
Els
mitjans de comunicació haurien de tractar la informació de la
mateixa manera, objectivament, ja que aquests creen pensaments als
receptors. En el cinema, la prensa, la televisió, la publicitat...
hi ha estereotips presents en tot moment, els quals s'haurien de
deixar de banda per tal de crear una societat objectiva, ben
informada, sense prejudicis, on el ciutadà forma la seva propia
manera de pensar sobre els demés a través de l'experimentació.
És
important que les persones es coneguin entre elles per tal d'eliminar
estereotips, perquè hi ha la possibilitat de prendre consciència de
que la percepció que es tenia era incorrecta. Hem de conèixer per
tal d'eliminar la generalització negativa, els estereotips.
D'aquesta manera aconseguirem desfragmentar la societat que està
etiquetada i separada pels estereotips.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada