dimecres, 21 de desembre del 2016

Assaig sobre la manipulació de la realitat de la fotografia digital


Assaig sobre la capacitat de manipulació de la realitat de la fotografia digital i les seves possibilitats de subsituir la realitat i no representar-la


La fotografia tradicional o analògica va evolucionar i va aparèixer la fotografia digital, la qual no és millor ni pitjor que la primera, sinó que és diferent: cada una te les seves avantatges i els seus inconvenients, tot i que comparteixen alguns elements similars com l'obturador i el diafragme, les lents, el sistema d'enfoc i el zoom.


La fotografia digital que és aquella que ens proporciona imatges del món en un format digital. Consisteix en l'obtenció d'imatges per mitjà d'una cambra fosca(similar a la analògica) i les fotografies son capturades per un sensor electrònic que disposa de múltiples unitats fotosensibles, les quals aprofiten l'efecte fotoelèctric per convertir la llum en senyal elèctrica, la qual és digitalitzada i emmagatzemada en una memòria externa. 
Té una revel·lació molt més ràpida, ja que les imatges poden veure's instantàniament(després de capturar la imatge), però la bateria també es gasta més ràpid que les càmeres tradicionals. Aquest tipus de càmera té molta sensbilitat lluminosa i poden fer-se fotografies en situacions fosques sense necesitat de una pel·lícula especial per aquestes condicions, a més a més, disposa de diferents modes de captura(filtres, sense canviar pel·lícula).

Altres característiques de la fotografia digital són que la credibilitat de la foto pot veure's afectada, ja que a través de la post producció es pot convertir l'edició en manipulació, on no es te certesa de que la imatge sigu autèntica. L'edició de la imatge digital es produeix en aplicacions gràfiques que permeten corregir els defectes de la presa original(llum, brillantor, contrast, saturació, prodfunditat del color...) i aplicar infinitat d'efectes i filtres.

A diferència de la fotografia analògica, on el fotògraf sempre havia pensat moltíssim abans de realitzar una presa per obtenir el millor negatiu possible, la foto digtal suposa un abandonament de la tècnica, ja que els nous programes ofereixen l'opció de gestionar arxius un cop capturada la imatge creen un sistema de treball que permet a l'usuari manipular i solucionar problemes tan seriosos com, per exemple, l'enquadrament; ens permeten ser més fluixos i no donar-li tanta importància als aspectes generals de la presa.

Un exemple molt gràfic de manipulació de les imatges són les que trobem en publicitat on els models apareixen amb una perfecció(dels estàndars de bellesa actuals) que se'ls hi atorga amb els programes de post producció. Aquests, extrapol·lats a la resta d'exemples, fets ens amaguen la realitat que hi ha fora de la càmera i quan els que l'observen s'adonen d'aquests retocs poden arribar a deixar de creure en les imatges com una mostra fidel del món. Tot i això, hem de tenir en compte que hi ha diferents nivells de manipulació d'imatges, és diferent l'augment de l'exposició que no l'eliminació o deformació d'elements d'una fotografia; s'ha de valorar.



Tradicionalment, la fotografia era un document que s'utilitzava per a constatar fets i demostrar que eren certs; actualment, gràcies a la facilitat amb què podem manipular una imatge es dificil diferenciar quan una imatge ens està dient tota a veritat de la realitat o quan ha estat retocada o alterada a través de programes d'edició. Per aquest motiu, amb la capacitat de manipulació de la realitat de la fotografia digital, apareixen les possibilitats de que aquesta substitueixi la realitat en comptes de representar-la; fets que desenvoquen en la pèrdua de credibilitat de les fotografies.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada