“La imagen como sistema
simbólico” és el títol d'una conferència del professor Román
Gurben, acadèmic, escritor i historiador dels mitjans de comunicació
massiva.
El
conferenciant i els assistents són els primers en pensar en veu alta
sobre el tema de la comunicació i la imatge, ja que el tema de la
conferència gira entorn l'iconosfera llatino-americana. Aquesta, es
descriu com complexa, híbrida i utilitzada pels mitjans del segle
XIX com el cartell, el cinema i els mitjans moderns i
digitals(Internet...).
Per
referir-se a aquest concepte s'utilitza el terme intermedialitat:
l'anada i tornada d'un mitjà a un altre, una evolució, com un
llibre que passa al cinema, després a DVD...
Parla
de La cueva de los sueños
olvidados
de Wener Herzog, el qual és un documental sobre les pintures
rupestres més antigues i fa referència al origen de la imatge i el
perquè i el com l'ésser humà inventa la imatge figurativa.
La imatge icònica és la
presencia virtual d'una absència de la realitat. Hi ha molts tipus
d'imatges com memorialistes, informatives, judicials, funcionals...
Aquestes mostren i amaguen a la vegada i és tant important allò que
s'ensenya com allò que no, fins i tot, a vegades, és més important
el què queda amagat.
Les imatges no són neutres,
sinó que constitueixen punts de vista predicatius i transmeten
diferents connotacions.
Actualment, hi ha un camp de
batalla icònic, ja que una de les funcions d'aquestes imatges és
ser un instrument de legitimació política i social.
L'estratigrafia
de la iconosfera de Santiago de Chile, pel que fa a les cultures
indígenes, no es va celebrar el primer congrés indigenista
interamerica fins el 1940; es troben les cultues criolles
originaries, les cultures post colonials, cultures induides el
nort... i les contracultures dissidents... En aquesta radiografia de
la estratigrafia de la incosfera americana hi ha exemples
paradigmatics d'un esforç per formar una iconografia genuina, propia
i originaria:
El tema de la calavera pels
comentaris polítics creat per Jose Guadalupe Posada al segle XIX,
els muralistes mexicans, Frida Kalho, l'Aula de Glauber
Rocha(nuevos cines), Jorge San Ginés(indigenismo), Patricio
Guzmán... No són menys importants personages com Luís Sandrini o
Cantinflas, més populars i propers al públic, que mostren l'altra
banda de la veritat, la que els citats anteriorment no van explicar.
Al
2001 apareixen dos pel·lícules que omol·loguen el cinema
llatinoamerica al cinema d'autor europeu: en Mejico, Amores
perros
i, en Argentina, La
ciénaga.
HI ha un salt qualitatiu en el cinema llatinoamericà, que genera
autors internacionals com Guillermo del Toro, Roberto Rodríguez...
Per tant, estem en una segona etapa en l'evolució de la cultura de
la imatge en aquest continent.
La
visibilitat mediàtica dels objctes icònics de llatinoamericana és
asimètrica(a diferència de Nord-Amèrica i Europa): l'indígena és
menys present que el ciudadà cauàsic, la dona menys que l'home,
l'homosexual menys que l'heterosexual... Aquest fet ve imposat per
les cultures centrípedes, que busquen allò que satisfà al públic.
Alhora contribueix a una mimetització de la postmodernitat on encara
no ha arribat la modernitat, abans que els principis socials i
econòmics moderns, encara que sembli una anomalía. Tornant al
clàssic Mariatti, en un dels seus textos dels anys 20, “a
veces la burgesia encubre un elógio del feudalismo”,
si, actualment, es canvia la paraula “feudalisme” per
“oliglopòli”, aquesta frase continua essent certa. Un exemple,
un retall de la premsa “Sony y Bayacom cierra un acuerdo para
emitir televisión para Internet”.
Per
tant, vivim en una societat dual, dividida entre èlits i masses, on
les noves tecnologies també tenen les seves parts fosques. Vivim en
un món dominat per l'autoprogramació de l'usuari, escollim a la
carta, per exemple, a la televisió o Internet(ja existent en
bibliotèques, cinemes...); aquest fet, té un efecte pervers, que
estatifica i consolida la piràmide cultural i del gust del públic,
fa que dalt de tot de la piràmide hi hagi obres de Verdi(per
exemple) i a baix una novel·la Venezolana(per exemple), i,per tant,
també petrifica la societat cultural dual.
Explica
una anècdota sobre una novel·la mexicana anomenada Los
ricos también lloran on
un rus milionari deixava la seva herència a qui li expliqués el
final de la novel·la, ja que moriria abans de que acabés per càncer
terminal, és un exemple de la dominació hegemònica dels imaginaris
dominants.
Per
tant, vivim en una iconosferia promisqua, en una societat dual
d'èlits i masses lligada al tema del inforics i infopobres, on les
noves tecnologies no està a l'abast de tothom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada