ACTIVITAT DE CREACIÓ: Elaborar un projecte que tingui com a objectiu "educar la mirada"
PROJECTE EDUCAR LA MIRADA
Una
imatge és un dels mitjans de representació d'avui en dia. Vivim en
una societat dominada per les imatges, des de la televisió i la
publicitat. Hem d'aprendre a llegir aquestes imatges i analitzar-les
cap a contextos més àmplis i en relació amb altres relats que
interpreten aquesta realitat, per tant, es tracta d'una feina
educativa de primer ordre, ja que s'ha d'aprendre a anar més enllà
del què veiem a simple vista, hem de ser crítics i no quedar-nos
amb allò superficial que està replet d'estereotips que generen la
fragmentació de la societat.
Els
projectes d'educar la mirada tenen com a objectiu diferenciar entre
veure i saber, plantejar la necessitat de treballar i debatre la
representació visual en el seu estatus de veritat.
Es
tracta d'indagar sobre aspectes visuals de la cultura, tecnologies...
reflexionar sobre com actuem respecte el món audiovisual i el
llenguatge de les imatges.
S'educa
la mirada en dues direccions: què significa ensenyar a mirar en la
vida contemporània saturada d'imatges i a l'escola on s'han de crear
espectadors crítics, que entenguin les prespectives de
representació: entendre la imatge, analitzar-la més enllà de qui
l'ha creat, perquè i en quin context.
PROJECTE
EDUCAR LA MIRADA
Introducció
(justificació de la proposta i context de la mateixa)
La
meva proposta és la realització d'un document audiovisual que
mostri les diferències entre els infants i els adults respecte els
prejudicis i estereotips. Els nens durant el període de
socialització van adaptant-se i interioritzant els elements
socioculturals del seu entorn, és per això, que si que aquest està
replet d'estereotips i adults que prejutjen sense conèixer això és
el què aprendran els infants. S'han d'erradicar tots els
potenciadors dels estereotips per tal de que des de ben petits(quan
no tenim prejudicis) creixem en un entorn lliure de prejudicis i,
d'aquesta manera, aconseguir un futur on la societat sigui
desfragmentada i desetiquetada, on no es prejutja a ningú ni se li
atorga una imatge prefabricada a patir de generalitzacions.
Són
els adults els que tenen més prejudicis i són els que han de
deixar-los de banda perquè els infants no els adoptin, tractant
d'imitar-los, ja que els petits còpien tot el que veuen dels grans.
Objectius
secundaris
Eliminar
els estereotips amb connotacions negatives, no jutjar sense conèixer.
Crear
una futura societat lliure d'estereotips fent que els infants creixin
sense prejudicis.
Evitar
que els adults transmetin estereotips als infants.
Públic
destinatari (descripció)
Adults(per
tal de que no transmetin estereotips ni la costum de prejutjar als
nens).
Imatge
o imatges de suport
S'utilitzaran
les imatges(vídeo) d'un experiment que mostrarà com els nens no
tenen cap mena de prejudicis en contraposició en com els adults sí,
posant-los en situacions on hi ha diferents persones(de races,
socials, culturals, edats...) tant als nens com als adults, però per
separat. Es tracta de veure com interactuen entre elles i després
fer una roda de preguntes on els diferents testimonis parlin de com
s'han sentit i mostrant als adults les declaracions dels nens, fent
que els adults s'adonin de la gran quantitat de prejudicis que tenen
a diferència dels infants, fent-los recordar que ells també han
sigut nens sense cap mena de prejudicis i que per culpa de la
societat en la que han viscut des de petits n'han adquirit. El
missatge que es vol transmetre és que ara els adults són la
societat i els nens aprendran d'ells, i si els adults es comporten
infuenciats pels estereotips, els nens acabaran fent-ho també. Per
tant, s'han deixar enrrere els estereotips del món adult perquè
creixi una nova societat adulta futura sense prejudicis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada